امروز(آیه تطهیر)از وجود اهل بیت(ع)به نزول میرسد.


شعر از مه و مهر شب شکن باید گفت
از فاطمه و اباالحسن باید گفت
تا خاطره‌ی مباهله گم نشود
پیوسته، سخن، سخن، سخن باید گفت 

بیست و چهارم ذی الحجه در سال نهم هجری قمری گواه رویدادی است که بر مبنای آن حقانیت تسبیح آل احمد (ص) به اثبات و «آیه تطهیر» به نزول رسید.


رویدادی که در آن محمد مصطفی (ص) و اهل بیتش با مسیحیان نجران به مناظره ایستادند تا اتمام حجتی باشد برای دعوت حقانی پیامبر اسلام (ص) و معصومیت خاندان مطهرش.
از همین روست که این واقعه در نزد مسلمانان، جایگاه خاصی دارد؛ زیرا گواه حقانیت و درستی دعوت رسول اکرم و عظمت شأن اهل‌بیت(ع) مکرّم او قلمداد شده و دلیلی برای اثبات این امر که اصحاب کسا:« محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین» هستند، استفاده می‌شود.

اعمال روز مباهله:نماز مباهله

و شأن نزول آیه 61 سوره آل عمران نیز پیرامون این واقعه و مناظره بین پیامبر اسلام و هیأت نجرانی است.
در همین رابطه امام صادق(ع) نقل می‌کند که ازامام علی(ع) درباره فضایل آیه مباهله سؤال شد، آن حضرت (ع)، قسمتی از فضایل خود را برای آنها بازگو نمود؛ گفتند:(یا علی!) باز هم بگو.
آن حضرت فرمود:«نزد پیامبر(ص) دو نفر از احبار نصارا از اهل نجران آمدند و درباره عیسی(ع) به مباحثه پرداختند. خداوند متعال هم آیات مباهله را نازل فرمود. پس از این پیامبر(ص) دست علی(من)، حسن و حسین و فاطمه را گرفت و کف دست خود را به سوی آسمان گشود و آنها را به مباهله فراخواند.» [1]

دعای مباهله:زیارت جامعه کبیر

به واقع روز عظیم مباهله، برگ زرینی است که به یُمن ایمان نابِ رسول خدا و اهل بیت پاکش علیه السلام رقم خورد تا شرک به زانو درآید .
«مباهله» روایت ماندگار مقابله نور با ظلمت و درخشش ستاره وجود برترین بندگان خلقت در برابر سایه وجود مشرکان بود.
این واقعه حجت دیگری بود برای اهل انکار تا بدانند اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، نگین خلقت و فصل‌الخطاب هدایت به سعادت بشر اند .
حجتی که با وقوعش حقانیت آل نبی (ع) به اثبات چند باره رسید و از وجود نهال درخت اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام«آیه تطهیر» به نزول رسید.  

موضوعات: روز مباهله
[یکشنبه 1401-05-02] [ 03:56:00 ب.ظ ]